One Year Break
משפחת ברשטיין מירון יוצאת ל one year break יוצאים לגלות מקומות נפלאים שרחוקים מאזור הנוחות או ממסלול חיינו. עושים חישוב מסלול מחדש או שבכלל נותנים לתנועה לזרום לצידנו בעוד אנחנו בוחרים לקחת דרכים צדדיות ולהנות מהדרך ולא פחות גם מהנוף. אנחנו משפחת ברשטיין מירון ואנחנו לוקחים שנה הפסקה מהשיגרה.

יום רביעי, 12 באוגוסט 2020

מחופש של החיים, לחופשה בפארוס
אוגוסט 12, 2020 6 תגובות

כבר כמה ימים מתעוררת עם השיר "I'm coming home"  וכל פעם אני בודקת איך זה מרגיש לי. רב הפעמים אני מרגישה התרגשות שיוצאת מהבטן והלב. גם Fix you של קולדפליי חזק אצלי בראש. רגע החזרה מתחיל להתקדם בצעדי פיל (לקשמי הפילה מאמפי) וכנראה זה מה שאנחנו צריכים. כדי לרכך את הנחיתה לפני ההגעה לארץ החלטנו לעבור דרך פארוס-יוון. דאגנו שישלחו לנו את הדרכונים האירופאים לבנגקוק (שנשארו בבית כי לא חשבנו שיהיה בהם צורך במהלך הטיול) מה שיאפשר לנו לעבור ליוון עם דרכון אירופאי. ממדינה ירוקה אחת למדינה ירוקה אחרת.

בידיים רועדות הזמנו טיסה מתאילנד עם אטיהד איירוייז (Etihad Airways) דרך אבו דאבי. עשינו בירורים לפני זה ובדקנו שגם תיירים עם דרכון ישראלי (ג'קי) יכולים לעשות קונקשן בדובאי. הכרטיס היה זול משמעותית מאשר לטוס דרך אירופה וכמובן שעות הטיסה התקצרו כי לא צריך לטוס לאירופה ואז לחזור חצי דרך חזרה לאתונה. לי ולילדים יש דרכון אירופאי מה שהקל על כל הלחץ, חששנו היה על ג'קי ולכן הוא לא הפסיק להתקשר לחברות תעופה, לשגרירות ולכל מי שענה ושאל לגבי דרכון ישראלי. המעבר דרך אבו דאבי היה מסקרן למרות שלא נרשמו שום אירועים מיוחדים ואפילו אף אחד לא בדק לנו את הדרכונים. ברגע שאתה בטרנזית, אתה לא יוצא מהשדה, לא עובר ביקורת דרכונים והכל מאוד חלק ורגוע. חברת תעופה מעולה עם אוכל טעים, מושבים נוחים (יותר מחצי מטוס היה ריק) ומטוסים מתקדמים. אחת הטיסות הטובות שלנו.
אבו דאבי מלמעלה נראת כמו סט צילום במדבר של מלחמת הכוכבים. הכל צהוב ומלא אבק.

קונקשן 6 שעות באבו דאבי עברו בכיף והנה, הגענו לאתונה.
מסתבר שכבר לא כולנו יכולים להכנס למונית אחת עם כל 12 התיקים, מוצ'ילות והמזוודות שלנו. פה נכנסים עד 4 אנשים בנוסף לנהג (מוזר ממש:-) וגם נוסעים פה בצד ימין שזה בכלל הזוי :-)). את המזוודות לא קושרים על הגג וגם לא ממש מאשרים לכולם להידחס "ברווחה" במושב האחורי. אז צריכים שתי מוניות. ביוון מונית לא עולה 20 ש"ח, מפה לשם 100 יורו על הנחיתה רק להגיע לנמל בפיראוס. שם תיכננו לעלות על המעבורת של אחה"צ לפארוס ולהגיע לאורנה (אחותי הגדולה שגרה שם).
מסתבר (שוב) שתוכניות לחוד ומציאות לחוד. בעקבות הקורונה המעבורות מגבילות את מספר הנוסעים לחצי. הגענו לפיראוס ואין מקום על המעבורת לפארוס. לא היום וגם לא מחר וגם לא מחרותיים....
זהו, פה נשברתי כבר. עייפה אחרי כמה ימים בדרכים, כמעט 48 שעות ללא שינה, שהרגישו נצח נצחים, שהייה ארוכה בשדות תעופה, טיסות, הרגשתי שהמסיכה היא כבר חלק בלתי נפרד מהפנים שלי, הרגשתי מותשת. אורנה כבר מחכה לנו ואני רוצה מקלחת ולישון במיטה, בלי מסיכה.

הבחור במשרד כרטיסים של המעבורות הציע לנו עוד אפשרות, ואמר שזו האפשרות הסבירה היחידה שיש לנו, לעלות על מעבורת לילה לסנטוריני, עם אפשרות לישון במעבורת על מיטות, להגיע בבוקר לסנטוריני ומשם אחה"צ לתפוס מעבורת לפארוס. האפשרות הזו לבדה נשמעת טובה מאוד, גם לישון וגם לטייל קצת בסנטוריני. אבל לנו, זה הרגיש כמו המשך מעבר שלא נגמר לעולם. זה או האפשרות הזו או להישאר בפיראוס 3 ימים ולחפש את עצמנו. תודה, כבר מצאתי את עצמי.  אחרי שעד הרגע האחרון ניסינו את מזלנו בלתפוס מקום על המעבורת לפארוס, עם דמעות בעיניים וגם התמוטטות קלה (חייבים לפרוק מתח קצת) החלטנו ללכת על זה. קיי סרה סרה, וואט אבר וויל בי, וויל בי.

שוב הרגשנו בקונקשיין, מחכים עד הערב ליציאת המעבורת (מותשים בעיקר) בינתיים מעבירים את הזמן בבדיקת הג'ירוס והסלט היווני, בצפייה בלפטופ שמונח על מזוודה על המזח, של כמה פרקים ברצף .

עולים על המעבורת, אני בלחץ כי גם בכניסה ליוון לא ממש בדקו לנו חום, או שום דבר. רק הסתכלו על התעודת נישואים של ג'קי שהוא באמת נשוי לאזרחית אירופאית. והכניסו אותנו. שום בדיקות חום, שום מסיכות.. נלחצתי שגם במעבורת כנראה מחפפים, ומי יודע מה נחטוף שם בהפלגה.
תכלס מעבורת נקייה (יחסית) עם מיטות עם מצעים נקיים, וגם אם לא, את כל המצעים שלנו השארנו אי שם בקראבי, מה שיוצא אני מרוצה ובעיקר מקווה לטוב, כי גם אם היו על המיטות מיקרובים וג'וקים זה לא ממש היה משנה. נרדמנו תוך 30 שניות אחרי מקלחת זריזה ובבוקר הגענו לסנטוריני.

שכרנו רכב (עם גג שנפתח) זרקנו את התיקים בסוכנות רכב ויצאנו לתור את האי. איזה כיף. גם קצת מוזר לחזור לסוע בצד ימין. איזה מזל שהיינו צריכים לעצור בסנטוריני. איזה כיף שישנו (יחסית) בלילה. קמנו עם אנרגיות מחודשות והמון מצב רוח טוב. הבנו כמה העייפות יכולה להשפיע על שיקול דעת ומצב רוח. אני מקווה שנלמד מזה לעתיד ופעם הבאה נדע יותר להפריד בין תיסכול שנובע מעייפות לבין בעיות אמיתיות :-). עוד הוכחה לזה שהכל לטובה. תודה לייקום שהעביר אותנו במקום הקסום.

עצירה ראשונה, עצרנו במאפיה לספאנקופיטה (בורקס תרד וגבינה יווני), סלט יווני מפנק ועוד כל מיני מאפים. אושר. הסתובבנו באויה (Oia) הריקה מתיירים, תענוג שזוכים בו פעם בחיים בימי מגיפה, ואפילו הילדים התפעלו מהנוף. לא להאמין שאחרי כל הנופים שראו עדיין יכולים להתרשם ולהתפעל ממקומות חדשים, ממליון גוונים של כחול וטורקיז בים, משמיים נטולי עננים, מתרבויות וממאכלים. סיכמנו בארוחת צהרים של דגים, סלט יווני ואוקטופוס (המאכל האהוב עלי) ועולים על ההפלגה לפארוס. עוד 3 שעות ניפגש עם אורנה. מלאי התרגשות לקראת המפגש.

הגענו לפארוס אחרי מעבר כולל של 54 שעות, 2 טיסות, מעבורת וזמן המתנה כולל של 23 שעות!
המפגש  עם אורנה היה מרגש ביותר. משם ישר למסעדה של מירי בת דודה שלי (Εξαίσιον - Exesion)  שנמצאת בכיכר ליד המעבורות. בכלל הילדים ממש רצו להגיע למירי למסעדה, ובצדק. איזה אוכל. איזה פינוק. איזה בת דודה מדהימה (תכלס כל הבנות דודות שלי/ המירוניות מדהימות). ממליצה לכולם בת דודה כמו מירי. חוץ מזה שיש לה מסעדה עם האוכל הכי טעים שיש בעולם, ג'ירוס ממכר, סופלאקי, קבבים וסלטים ברמה גבוהה ופלאפל (שלוקח ברוורס את מה שהכרתי עד היום)  יש לה לב ענק, ויכולת פינוק מרשימה.
אוכל יווני טעים במיטבו+מירי+אורנה (בריבוע) = הילדים עפו. גם על האוכל:-)

בפארוס הימים עוברים בכיף. מפה לשם עברו כמעט שלושה שבועות פה. הימים עפים. הרגשת חופש אולטימטיבי.
שמתי לב שאני בחופשה, אז המיינד במקום אחר. אין תובנות או חפירות, או מחשבות שעפות. בעיקר עסוקה בשיחרור. או שאולי זה בגלל שחפרתי כל כך עמוק כבר שנה שלמה וכבר כל התובנות והמחשבות מוצו? בקיצור, הוצאתי את התובנות לחופשה. יש הבדל בין החופש שהינו בו בשנה האחרונה, לחופשה שאנחנו עכשיו בפארוס. תכלס יצאנו לחופשה מהחופש או שאנחנו בכלל בחופש על סטרואידים ואז זה יוצא חופשה.

הים נמצא במרחק 5 דקות הליכה מהבית של אורנה באליקי (כפר דייגים קטן ומדליק בדרום האי). בית קיקלדי שבנוי בצורה מסורתית עם קירות בעובי חצי מטר, קשת אבנים במטבח, חלונות כחולים ופרגולה עם בוגונביליה, עץ זית בחצר וכל מיני צמחים ופרחים, עם אח אבנים וגם עם זה שאסור לזרוק נייר לשירותים. הבית מעוצב כבית חופש (למרות שאורנה גרה בו רב השנה) ומכניס אותנו לאוירת חופשה. ככה זה שמהמרפסת בקומה השניה רואים את הים, והרוח מלטפת את הפנים. וכל הבית מפנק מפנק מפנק. זה קטע מאפיין של האי פה. לפנק, לחייך, לתת מכל הלב, להיות רגוע ולפנק עוד קצת.

ואם נתייחס לים, עלק ים, זה בריכה. עם מים קפואים ושקופים, שמחליפים צבעים בין טורקיז תכלת וכחול, בלי יותר מידי חוף, עם אבנים מנצנצות (כי הן בכלל שייש לבן) ובעיקר בלי גלים. בלי גלים בכלל, חוץ משעה קבועה ביום שאז פתאום מתחילים גלים שטוחים שמגיעים לחוף. אז בפעם הראשונה שזה שטף לנו את הפריאו הילדים בנו חומה גבוה. הם כל הזמן תיחזקו את היסודות ודאגו שתגן על הפראו. המון אנרגיה יצאה שם על תחזוקת החומה. ההגנה. "הגלים" (עלק גלים) איימו ממש למוטט את החומה, והם בשיתופי פעולה עילאיים, ומיגון עם אבנים, הצליחו לעמוד בזה.

ביום אחר, כאשר הגלים החלו להופיע בדיוק באותה שעה, הילדים ניסו טכניקה חדשה. טכניקה של מעגלי תעלות מגבות אחת את השניה. התעלות איפשרו למים להיכנס לתעלה, לתעל את "עוצמת" הגל לסיבוב בתעלה ואיפשרו למים להכנס ולצאת. כ"כ מעט אנרגיה הושקעה בזה (יחסית לפעם הראשונה), המים לא סגרו או יצאו מהתעלות אף לא פעם אחת.
זה היה (עוד) שיעור בלתת לדברים לזרום, לא לנסות לשלוט בהם או להילחם בהם, אלה פשוט לאפשר להם להיות הם. כמו שהם. לתעל את האנרגיה במקומות הנכונים.

כמה אני אוהבת את השיעורים שהילדים מראים לי בחיים.

אבל תכלס, יש משהו שחייב להיאמר. לילדים נמאס כבר מ-ים וחופים. לכו תבינו. אחרי 8 חודשים על חופים אקזוטים, מים סוערים, מים שקטים, מים שקופים, עם מים, בלי מים ושפל רציני שמוציא את כל חיות הים, גלים גדולים, גלים קטנים, גלישות גלים, בריכות שחיה, בריכות קפיצה וציפה במים קרים. הם מיצו. כל כך מיצו שהמחשבה על הבידוד הקרב ובא קוסמת להם יותר מתמיד.

ובאי אין יותר מידי מה לעשות חוץ מלאכול, ללכת לים, לטייל, לצייר ראנגולים על דפים ועל אבנים, ולאכול.
אז אנחנו מגוונים להם עם טיולים באי ובנסיעות לפארקיה למירי (שמצידם זו האטרקציה הכי שווה).
יום אחד עשינו טיול מסביב לאי. התחלנו מטיול בפארקיה, משם נסענו ל-לפקס (Lefkes) שהוא כפר ציורי שנמצא בפנים האי על איזה הר ושווה להעביר שם שעה בשיטוט ברחובות הקטנים של הכפר. משם המשכנו לנאוסה (Naoussa) שזה היישוב המפורסם ביותר באי ולידו יש חוף סלעים מהמם.

הנופים פה באי ממש שונים מהנופים של קופנגן. מהצבעוניות של תאילנד, הג'ונגלים והשמיים מלאי העננים, לאיי יוון הלבנים, שמיים נקיים מעננים והמון גפנים וזיתים. הכל קסום וממלא אותנו בהתפעלות כל פעם מחדש. אוכלים סרדינים בגריל, סלט יווני וג'ירוס כל יום, מקסימום כל יום וחצי. השכנים המופלאים של אורנה מעמיסים עליה מתוצרת חצרם עם עגבניות בומבה, תאנים מושלמות, מלונים מתוקים, ריבות תוצרת בית, אבטיחים וחורטה (ירק סטייל תרד). לפנק לפנק לפנק. האויר פה יבש וחם. השמש נותנת עבודה כל היום עד תשע בערב בערך. היא לא צוחקת לרגע. אבל יש בונוס של רוחות נעימות. בקיצור, מאוהבים. הילדים עפים על הזמן איכות עם אורנה ואפילו מנהלים שיחות עם השכן שלה (שלמד באוקספורד) באנגלית על הארי פוטר. מי היה מאמין שלפני שנה שהתחלנו את הטיול הם ידעו 2 מילים. ועכשיו הם שרים שירים שלמים (עם מילים אמיתיות), רואים סדרות בלי תרגום, מדברים על כישופים וקסמים וגם על דעותיהם באנגלית יפה (יחסית לגילם וזה שזו שפה שניה).

לחגיגות הכמעט שנה (יומיים לפני חגיגות השנה) יצאנו ליום שיט ביאכטה ענקית (30-40 אנשים) עם ארוחת בוקר, צהרים של סופלאקי וסלטים יוונים וכל מיני דברים טובים, פירות, בירות, עוגיות והמון קפיצות למים שקופים בכל מיני גוונים. אחלה דרך לחגוג את יום השנה לטיול. שנה מטיילים! איך הזמן עף לנו. מרגישים כאילו יצאנו אתמול. מרגישים הכי חופש שיש בעולם.

מתחילים להתכוונן לחזרה לארץ. מוזר, כבר מינואר אנחנו מטיילים בצל קורונה. בשום שלב לא נרשמה היסטריה. תמיד ידענו מראש מה המדיניות של כל מדינה. לא היו הפתעות ותמיד היה מתווה ידוע שלא השתנה. בטחנו בהחלטות של השלטונות. הכל היה ברור ובעיקר רגוע. חוץ מהפיליפינים שכל שניה הנשיא או ראש הממשלה שלהם היה נואם ברדיו ומלחיץ את כולם. הביא בעיקר לכאוס, בזיזת חנויות וגירוש תיירים. אז משם ברחנו לתאילנד. (סיפור הבריחה והחוסר וודאות בפוסט הקודם).

משום מה החזרה לארץ מלווה בהמון חששות ואי וודאות. מטבע הדברים לחזור אחרי שנה זה קשוח ומאתגר. גם לחזור אחרי שבוע חופש זה לפעמים קשה. אז אחרי שנה כ"כ הזויה זה בכלל מעניין. לפני שבועיים דיברו על בידוד של 5 ימים למגיעים ממדינה ירוקה. מסתבר שרק דיברו. לא באמת יכולים לסמוך על מילה של הממשלה לגבי בידוד ממדינה ירוקה או לא (אולי הם מתכוונים לבידוד הגנתי לנו) התחושה היא החוסר וודאות בארץ במלא הדרו. כל מי שאנחנו אומרים לו שחוזרים (כולל ההורים) שואל אם אנחנו בטוחים, או למה לנו?
שאלה מצויינת שדורשת מאיתנו לחשוב באמת. למה? כי יש הרבה דברים שמחכים לנו בארץ. המשפחה, החברים, מיקו החתול (בן 19) שחיכה ממש יפה, וגם התחלות חדשות ומרגשות והמון הזדמנויות.

חזרנו לארץ ביום שישי 7 לאוגוסט לפנות בוקר. עשינו טאצ' דאון אחרי שנה (ושבוע) שמרגישה כמו 10 דקות וגם כמו חיים שלמים. יום לפני ותוך כדי הטיסה אני וג'קי כל הזמן בדקנו אחד את השני אם יש איזו תחושה אחרת בגוף, אם קיימת התרגשות. כלום. גם ביום האחרון של הטיול כל הזמן ניסינו להבין מה התחושה על "החזרה לארץ". כלום. כמו נסיעה ליעד הבא בטיול. אמנם יעד פחות אקזוטי אבל יעד שנעשה בו נסטינג ארוך כנראה :-).
היתה לנו שנה משובחת בזכות הילדים, המשפחה, הצמיחה, השיחרור והמון בעיקר בזכות האנשים שהכרנו ונכנסו לנו ללב.
נכנסנו לבידוד בבית מלא ארגזים. שנכנסתי הביתה (ב3 לפנות בוקר) הרגשתי בדיוק כמו שנחתנו בנפאל. תחושה שהגעתי למקום הלא נכון.  אחכ התחושה התחלפה לתחושה שהיתה לנו שהגענו לדירת airbnb מאוד לא מוצלחת ולא נקייה ושאני רוצה לעבור דירה בהקדם. אחרי העברת קטורת, החלפת סוללה בשעון שעמד תקוע כנראה תקופה, ואחרי שהילדים התעוררו, האנרגיות התרוממו. באמת הבית הוא איפה שהלב נמצא. או כמו שג'קי אומר 𝗛𝗼𝗺𝗲 𝗶𝘀 𝘄𝗵𝗲𝗿𝗲 𝘆𝗼𝘂 𝘄𝗮𝗻𝘁 𝗶𝘁 𝘁𝗼 𝗯𝗲.

בנתיים היום ה-6 לבידוד עובר בכיף. מיום ליום תחושת הבית מתגברת, הילדים נהנים להיזכר בכל הצעצועים שלהם, בונים מבצרים מקרטונים, עוזרים לפרק ארגזים ובעיקר מתענגים על כל הפינוקים שדדושקה ובבושקה הכינו במקרר. כיף שאורנה באה איתנו (בידוד רביעי שלה השנה) היא אחלה כח עזר :-)
מקווים לצאת מהבידוד עם התובנות, האופטימיות (והשיזוף) שצברנו ואגרנו בשנה האחרונה.

OneYearBreak הגיעה לסיומה. פעם הבאה two years break 😉
אם יש משהו שאנחנו יכולים ורוצים להמליץ לכל משפחה, זה לצאת לשנה מהקופסא, לצבור חוויות, להנות מרגעים, להכיר אחד את השני באמת וגם תרבויות ודרכי חיים אחרות. לצחוק (וגם לצעוק), להחזיק, לשחרר את הכבלים. לאהוב ולהיות נאהבים.
זה בהחלט מאתגר ולפעמים גם מתיש, אבל זה שווה הכל.
אם יש מישהי/ו שרוצה עוד מידע נשמח תמיד לספר ולהיזכר וגם לייעץ בהמון אהבה.
תיהיו בריאים. מאושרים וטובים אחד לשניה.
ניפגש בקרוב :-)

ועשו טובה, אם אתם מהמפרגנים שמקבלים את הפוסטים שלנו למייל, עשו טובה ותשלחו לנו מייל חזרה כדי שנדע שאתם רשומים. (אין לנו גישה לרשימה ואנחנו ממש ממש סקרנים להכיר אתכם גם).

Reading Time:

יום ראשון, 26 ביולי 2020

החיים הם כמו משחק פקמן
יולי 26, 2020 2 תגובות

11 וחצי חודשים לתוך המסע. מה שנשאר מהטיול בעולם הפך להיות יותר ויותר מסע לתוך עולמנו הפנימי, המשפחתי, האישי.

הגענו לקופנגן ב-20 למרץ 2020 בשיאו של גל הקורונה שהציף את העולם. נפלטנו מהפיליפינים רגע לפני סגירתה, למקום מפלט בו חיכו לנו מיטב חברינו מגואה. למעשה מתוך 11 חודשי טיול אנחנו מכירים אותם כבר 7 חודשים. OMG!
אנחנו  ממש כמו שבט. שבט מדהים יש בו מגוון דעות, ואמונות וכל הילדים מסתדרים מעולה. טווח הגילאים שנע בן 4 ל-12, לא ניכר לרב. לכולם יש מקום, אמנם נוצרות חבורות שמשתנות על בסיס רגעי, אבל הם לרב משחקים, צוחקים, מפרגנים, חולקים, יוצרים, ממציאים וגם רבים, כועסים, לפעמים נעלבים אבל ישר סולחים.

בחודשיים הראשונים גרנו בבית פרטי דקה מהים, עם שביל אבנים והרבה צפרדעים, מילארד יתושים, טרמיטים עם כנפיים, וגם נמלים שמסתכלות לך בעיניים. מוקפים ג'ונגל עם תרנגולות ואפרוחים, הרבה פרפרים, נחשים ירוקים, המון גאקו (שממיות. ממש יכולנו להסתכל לכל גאקו בבטן ובעיניים ואפילו לפעמים לראות אותו מחליק) ולטאות שמשמיעות קולות של צעצוע דרוס. המרפסת והסלון היו מקור השראה להרבה שירים שנכתבו והולחנו ע"י אורי ואפילו לקליפ שצולם עם רקדניות, תופים אלקטרונים ולוקשיינים. חשבון ואחוזים למדנו דרך הפאנל (funnel משפך) של הקורונה (אוכלוסיה > בדיקות > נדבקים > חולים > מונשמים > מתים) וגודל אוכלוסיות בשירטוטים על החלון.

הבית היה מקום להרבה מפגשים, חגיגות, חגים מועדים, וארוחות. המון צחוק, המון שיחות, ציורים של מחשבות על חלונות, והתמודדות עם אתגרים שהתקופה זימנה.  בחודשיים שגרנו שם האי היה "סגור" אז רב הזמן בילינו בבית עם עצמינו, בים או עם חברים. הילדים התמקצעו בבניית שרביטי הארי פוטר בהשראת יניב, בפיתוח סגנונות קפיצה לבריכה, הרכבת לגו, יצירות, אפיה ובישול (מוצלח יותר ובעיקר מוצלח פחות). לילות של קומזיץ במנגל מקומי ליד הבית בליל ירח מלא, עם תפו"א בפחמים והמון יתושים.
השייק של אורי הפך לאגדה אחרי 3 חודשי התאמנות בגואה. אורי עשה חסד עם הפירות התאילנדיים עם שייק פירות טריים לפחות 3 פעמים ביום, עם מנגו במקום מים, ליצ'י במקום סוכר, ואננס מושלם. שהחיים נתנו לימונים עפנו עליהם עם ג'ין טוניק ליים/פסיפלורה/אננס/מנגו בישיבות במרפסת.

היו גם ימים שלמים שלא עשינו כלום. בהינו בג'ונגל, שמענו שירים, שרנו בקולי קולות, ורקדנו, עשינו מרתון סדרות ילדים (בקיצור בהינו במסך), היו ימים שהמצאנו משחקים וממש בילינו בנעימים, והיו גם ימים יותר מאתגרים. דווקא בהם גילינו המון אחד על השני, גילינו את הבפנוכו של עצמנו ואחד של האחר. למדנו לשחרר, לא סתם להתעקש, לחייך יותר, לכתוב הודעות על מראות, לישון כולנו בחדר אחד, לישון עם ילד באמצע המיטה, לשכב שעות בערסל.

חווינו המון שקיעות מושלמות, שכל אחת שונה ומיוחדת, עם קשת בעננים, עם פלאטת צבעים משתנה בכל נשימה. קפצנו מגובה למים עמוקים מלאים בדגים, אכלנו ארוחת ערב חטיפים וגם הכנו סושי המוני, חווינו תופעות טבע של טרמיטים מכונפים שעפים אחרי הגשם בחיפוש אחר מכסה או מושבה חדשה ומשילים את כנפיהם. שיגענו יתושים עם אורות, עשינו התעמלות בוקר ושחיה בים, ניסינו לחקות את קולות הגאקו שמניע בגירגורים בטרם עושה צליל של צעצוע גומי שדרך עליו 3 פעמים ברצף אדם מגושם.

ולמה גרנו בבית הזה רק חודשיים? כי מי היה מאמין בסוף מרץ (שחתמנו על חוזה) שעד ה1 ביוני לא נמשיך הלאה. החוזה לא הוארך, חיפשנו בתים חלופיים ולא מצאנו. עד שחבר מצא את אילת. למה אילת? כי משפחה אחת גרה מעבר לכביש, על הים, ממש כמו בסיני. ואנחנו גרים בשכונת וילות/יחידות דיור חדישות עם בריכה.

בסופו של דבר אנחנו גרים פה 3 משפחות. בבתים פתוחים, ארוחות משותפות (ערב סושי, ספרינג רולים ויאטנאמים, פלאפל עם פיתות, מג'דרה או פיצות  או מעורב ירושלמי, או סתם סיר קארי עם מליין פטריות ירקות ודברים טובים) וטיולים באי ביחד. כולנו בפיק אפ אחד. הילדים שרים מאחור שירי גואה ועם ווקי טוקי מתקשרים עם הקבינה (המבוגרים). עוד שני אופנועים ויצאנו לדרך.  התחביב של הילדים הוא מלפפוני ים והם לא פעם בנו מושבות מלפפוני ים והציגו הצגות שבהם משפחת מלפפוני ים מככבת. הם גם מאוד אוהבים לאסוף צדפות מהחוף ולפעמים למסור את השלל לתאילנדי או פשוט לקחת הביתה ולהקפיץ עם שום ולימון.

באילת שידועה גם בשם ה-קיבוץ, יצאנו לצלול. אחרי 12 שנה שאני וג'קי לא צללנו. הצלילה האחרונה היתה בקוטאו בה זכינו לצלול יחד עם כריש ליוויתן כמעט חצי שעה. הכריש שייט לו במים באיטיות, מתרשם מ-20 הצוללנים שמביטים בו בהשתאות. הוא כנראה היה מודע להתרגשות סביבו וכך גם מלוויו הכרישים הקטנים ולהקות הדגים. הם מוגנים בסביבתו. עם כל הגודל שלו הוא חי רק על פלנגטונים. ממש אפשר לראות את פעולת היניקה שלו של המים וסינון הפלנקטונים.
מאז כאמור חלפו 12 שנה ושלושה ילדים מופלאים, חיים שלמים. את הצלילה הפעם דחינו פעמיים. חייבת להודות שהוקל לי כל פעם שנדחתה. משום מה, יש לי חרדה "קלה", כמו לפני טיסות, אבל יותר. הצלילת רענון שעשינו בבריכה רק הבהירה לי כמה שכחתי לצלול.
וזה לא כמו רכיבה על אופניים.
באופניים שנופלים לא מקבלים דיקומפרסיה ולא טובעים במעמקי האוקיינוס. שנופלים מאופניים לא הופכים למאכל לכרישים ודגים צבעוניים.
הצלילה הזו היתה מתנת בת מצווה מכל השבט לבת חברים. ששמעה שאני צוללת זה הרגיע אותה. יומיים לפני המועד הסופי של הצלילה הרגשתי שאני מפתחת דלקת גרון, ומתקשה לישון. הייתי ממש לחוצה. כל היום דימיינתי באיזה מצבים אני יכולה לחסוך מעצמי את הצלילה. ואז הבתמצוושית באה, ואמרה לי שהיא חושבת לא להגיע לצלילה כי היא חוששת(!). באותו רגע הבנתי שאבוד לי ושאני חייבת לצאת לצלילה. אחרי ששיתפתי אותה שגם אני חוששת, זה טבעי, גם אחרי יותר מ-40 צלילות כל ירידה למים מלווה אצלי בחשש. תכלס. אנחנו צריכות להרגיש עצמנו בנות מזל שמאפשרים לנו להכנס לעולם קסום, כמו עולם הפיות. אבל במים. לחוות שקט ורוגע כמו ששום מדיטציה בעולם לא תכניס אותנו. וזה עבד! גם עלי. מסתבר ש... פחד הוא עוד ביטוי של התרגשות.

בבוקר יצאנו לצלילה. הילדים כולם עברו הדרכה בבריכה כבר לפני שבועיים. הם היו בהתרגשות שיא. מזג האויר אמנם לא היה מושלם. הראות היתה 20-10 מטר קדימה. העיקר החוויה או יאללה בואו נסיים עם זה כבר. בשניה שהתחלתי לרדת לעומק בצלילה הכל חזר אלי.

העולם הקסום, השקט, הצבעים, הפלנגטונים שנתנו הרגשה שאני בכלל במסע בין כוכבים.  המחשבה על הילדים שצוללים מעלי, מה הם חווים, מה הם רואים.... כריש ליוויתן! זה מה שהם רואים! וזה מה שאני ראיתי פתאום חולף על פני. זה היה נראה כמו הבן (בסדר גודל יותר קטן מהכריש הקודם, נראה צעיר ממש) של הכריש ליוויתן שליווה אותנו לפני 12 שנים.  שוב הוואו הזה! הוא בטח גר פה בשכונה... אבל מסתבר שהוא עזב את האזור בחודשיים האחרונים. וחזר היום!!! הצלילה היתה מעולה! עם מים צלולים יחסית (10 מטר ראות) להקות דגים והתרגשות שיא.  הילדים כבר חיכו מלאי התלהבות וחוויות על הסירה. מסתבר שליהלי קוראים מעתה whale shark boy כי הכריש ליוויתן ממש רדף אחריו ושט אחריו לאורך הצלילה. המדריך של אורי התלהב מהרוגע והאנגלית שלו. שירה לא יכלה לצלול כי היא צעירה מידי, זה לא מנע ממנה לשכנע את ההורים של כל החברות שלה שיאשרו שגם הן יצטרפו לשיט. בפועל, הן קפצו קצת מהסירה למים ובעיקר פירגנו לאחים שלהן.

ארוחה קלה ויורדים לצלילה שניה, הראות כבר לא להיט, רואים מלאן פלנקטונים, כמה להקות דגים, מקיפים את הסלע ובעיקר צוללים בהתאמצות נגד הזרמים. הכל די עכור ומידי פעם מגיחים צבעים (שאתה ממש מתקרב אליהם).
סה"כ צלילה נחמדה. היו גרועות יותר. אבל הילדים לעומת זה ראו עוד פעמיים (!) את הכריש ליוויתן. היום הוכתר כהצלחה מסחררת! הילדים צללו לעומק 12 מטר אבל הרגישו שעפו 100 מטר לגובה.

אחרי שהבנו שאין טעם לתכנן, הרי זה ביזבוז זמן ואנרגיה, גם ככה המציאות באה, לועסת את התיכנון ויורקת אותו בצד הדרך, מגולגל, לעוס ומעוך, ניסינו  פשוט להנות מהרגע. והצלחנו.
לא ידענו מתי נחזור לארץ כי גם לא ממש רצינו לחזור לארץ בשלב זה. ידענו שברגע שנרצה לחזור אז נתחיל לשבור את הראש.  כעבור שבוע כל כך הרבה דברים התחילו להתגלגל. עדיין לא תיכננו כלום אבל יש כיוון בלב.

מרגישים כמו במשחק פאקמן (Pacman). אוכלים רגעים מכל מיני סוגים. כל נקודה שאוכלים במשחק היא רגע בחיים שיש לו משמעות להמשך המשחק, חלקם מחזקים מעצימים ומקדמים אותנו, ונותנים המון אנרגיה להמשך החיים. חלקם קשים ודורשים התמודדות, ופרימת קשרים שהסתבכו אי שם בזמן עבר ועדיין תקועים, חלקם עוזרים לנו לבנות את עצמנו. בהרבה רגעים אנחנו נלחמים בעיקר בשדים שבתוכנו, אוכלים אותם לארוחת בוקר או שומרים אותם חזק לעצמנו. בסופו של דבר, אנחנו אוספים רגעים מכל מיני סוגים. כל פסילה לא מביסה אותנו אלה גורמת לנו לקום, חזקים יותר ולנסות שוב. כי אלה החיים. וזה המשחק. והמשחק הכי כייפי זה המשחק שבו אנחנו כל פעם עוברים את השלב שבו נכשלנו פעם קודמת.

אנחנו 4 חודשים בקופנגן במקום שלא תיכננו להיות בו בכלל. לתאילנד הוקצבו גג 4 ימים וגם זה כחלק ממעבר בין ארצות, והם מוצו בינואר.
בהינתן המציאות זה המקום המושלם להיות בו. ששואלים את הילדים, שבהתחלה התנגדו נחרצות ליציאה מאזור הנוחות שלהם (AKA הטיול) הם ממליצים בפה מלא על טיול משפחתי לשנה. הם למדו המון על העולם. העולם הפנימי שלהם. והם ממליצים בפה מלא על חוויה לכל החיים.
לפעמים אני חוששת שהם ישכחו, שהשנה תעלם מזכרונם, שהחיים יכריעו והחוויות יעלמו, אבל אז אני נזכרת בטיול אחרי צבא שלי. ועל החוויות, וההתנסויות שהיו לי ועד כמה הן עיצבו אותי. אין לי ספק שהחוויות, והמסוגלות האישית, העצמאות, האמונה בעצמם, החברויות שנוצרו, האינטראקציות, התרבויות, השפות, המקומות הריחות והטעמים ילוו אותם לכל החיים.עזרנו לילדינו להצמיח שורשים חזקים.

רק בשבועות האחרונים לפני המשך המסע הצלחנו להכנס לשיגרה יומית (כי נפתחו המקומות והפעילויות) והתאמנו, ואפילו התמכרנו לאיגרוף תאילנדי (Muay Thai), ניסינו מדיטציות, ובעיקר בילינו המון עם החברים. זכינו!

הרגע להגיד תודה (ולהתראות בקרוב) הגיע. תודה לאי הקסום, לחברים של החיים שהפכו למשפחה, לשקיעות, לפרפרים שליוו אותנו, לאנשים המחייכים, ולכל מי שזכינו להכיר תודה! תודה שהייתם!

הגיע הרגע להמשיך לאיים חדשים, ולעבור לשלב הבא במשחק. אולי מוקדם מידי, אולי לא ממש בעיתוי המושלם. לא באמת אפשר לדעת אבל אם לא ננסה, לא נדע.

אז ניסינו את קראבי במטרה להגיע אחרי זה לקופיפי. חשבנו שיהיה מושלם לבקר בקופיפי שהוא ריק מתיירים, ורק לנו יש את הפריבילגיה לעשות את זה. הגענו לקראבי והאנרגיה אחרת. העיר נראת כמו רוח רפאים, אין תיירים כמעט בכלל, 90 אחוז מהעסקים סגורים ועל כל זה גם מזג אויר אפור ומבעס.
קופנגן הוא ממש אי ירוק מלא אנרגיה בלב ים. קראבי סגורה, ריקה ולא מחבקת. לשמחתנו הצלחנו לתפוס יום שימשי (ומושלם) ולשוט לריילי ביץ'. החלטנו לא לנסוע לקופיפי בגלל המזג אויר. לא משנה כמה האי יהיה ריק ורק לרשותינו, אם המזג אויר יהיה אפור, זה יהיה מדכא.
לא נורא, הכל לטובה, כנראה נחזור לפה בימים אחרים.

יודעים שהגענו לנקודת האל חזור.  נגעת נסעת. הדרך הביתה מתחילה מוקדם מהתיכנון אבל היי, מה שווים התכנונים אם הם נלעסים ונזרקים?

שחשבנו על one year break לא חשבנו שכל העולם ייצא איתנו לשנה הפסקה :-) אמנם המסע שתיכננו לא יצא לפועל אבל האלטרנטיבה שזכינו בה, היא לא פחות ממושלמת (בהינתן הנסיבות). אמנם טיילנו הרבה פחות מהתכנון המקורי (שגם היה ברמת כיוון כללי שהתחלף לפי מצב הרוח, סה"כ זרמנו עם הדרך) אבל חווינו ביחד, חברויות נפש, תהפוכות נפש, צמיחה אישית, התמוטטות נפשית, שקט, עוצמות וטבע, הרבה יותר משחווינו כל הזמן הזה. הרעש בעולם ניער גם אותנו ועשינו מאמצי על-חלל להדהד לנו את השקט שלנו, צמחנו לתוך עצמינו וזכינו בתובנות רבות.
תודה על ההפתעה.

יוון, פארוס, משפחת ברשטיין-מירון מגיעה.